KAART VAN AMSTELVEEN

Op de Kaart van Amstelveen staan de Amstelveense sport- en beweegaanbieders centraal. De kaart van Amstelveen omvat alle activiteiten en evenementen die de Amstelveense  sport- en beweegaanbieders helpen en ondersteunen. Hierdoor verbeteren en/of versterken we de sport- en beweegaanbieders, bijvoorbeeld met het werven van nieuwe leden of het mede organiseren van evenementen Hierdoor kunnen we er voor zorgen dat Amstelveen een aantrekkelijkere plaats is om te wonen, werken en sporten.

Zo organiseren we o.a. in samenwerking met de sport- en beweegaanbieders ieder kwartaal beweegclinics voor het Amstelveense basisonderwijs. Kinderen komen zo in aanraking met diverse sporten en kunnen meteen doorstromen naar een sport die ze echt leuk vinden. Vanuit de BesturenAcademie organiseren we diverse workshops voor verenigingen, coaches, trainers en (ouders van) talenten en ieder jaar organiseren we het sportgala om de Amstelveense kampioenen en verenigingen in het zonnetje te zetten.

DEELNEMERS

De 165 grote en kleinere sportverenigingen en sportorganisaties in Amstelveen. Bij de beweegclinics hebben bijna 12.000 kinderen deelgenomen aan diverse sporten, aan het schoolhockeytoernooi hebben 250 kinderen deelgenomen en het sportgala werd bezocht door ruim 350 bezoekers.

MAATSCHAPPELIJKE OPBRENGSTEN

Door de kennis, kundigheid en ervaring van de afdeling Sportservice van AmstelveenSport kunnen wij de sport- en beweegaanbieders ondersteunen bij organisatorische vraagstukken waardoor zij de organisatie kunnen laten groeien of nieuwe activiteiten kunnen aanbieden. Indien wij het vraagstuk zelf niet kunnen oplossen, doen wij een beroep op ons grote netwerk van Amstelveense (sport)professionele organisaties. Dit alles zorgt ervoor dat Amstelveen aantrekkelijker wordt als sportgemeente en meer inwoners van Amstelveen ervoor zullen kiezen om in Amstelveen te gaan of blijven sporten.

DOELSTELLING

Organiseren van evenementen en activiteiten met als doel om de Amstelveense sport- en beweegaanbieders te ondersteunen en te versterken als ook de gemeente Amstelveen aantrekkelijker te maken om te wonen, werken en sporten.

PARTNERS

Ondernemersvereniging Amstelveen
Bedrijven
MHC Amstelveen
Myra
Basis Onderwijs
roupcard
Sport- en Beweegaanbieders
Sportverenigingen (mede uit de regio)
Welzijn & Zorg
Voortgezet Onderwijs

Project leider: Jan Tonkes

SPORTAANBOD IN BEELD

Amstelveen kent een rijk verenigingsleven. Er zijn 165 grote en kleinere sportverenigingen die 36 verschillende sporten vertegenwoordigen. Sportverenigingen zijn vervlochten met Amstelveen: Schaakvereniging Zukertort is 135 jaar oud, Korfbalvereniging KVA is 112 jaar, Sporting Martinus is net als NFC 100 jaar en Roda 23 is 96 jaar. Di neemt niet weg dat juist deze verenigingen nog springlevend zijn. Soms helpen we met vernieuwing, de 108 jaar oude vereniging Odin ging dit jaar samen met Fit ’84 en werden samen United Amstelveen, zodat er optimaal gebruik gemaakt kon worden van de splinternieuwe turnhal.

Juist in deze tijd van individualisering moeten we verenigingen helpen met het nadenken over hun positie in de maatschappij en helpen met het bedenken van nieuwe manieren om mensen te betrekken. Flexibele trainingstijden, anders kijken naar trainingen zoals bij walking football en walking hockey en meedenken over wat de vereniging bezighoudt, dat is onze meerwaarde. Daarnaast organiseren we in samenwerking met de verenigingen clinics op basisscholen. Zo kunnen kinderen kennismaken met verschillende sporten tijden de gymlessen en een sport kiezen die écht bij hen past.

We organiseren voor verenigingen zinvolle workshops over de AVG, de BTW vrijstelling, over het betrekken van kinderen met gedragsproblemen bij trainingen en over vroege signalering van kinderen met problemen. Ook minder populaire thema’s als verantwoord alcoholgebruik in de sportkantine snijden we aan in workshops met verenigingen.

Daarnaast organiseren we evenementen als het sportgala, de Meentrun, het Rabobank schoolhockeytoernooi, het zaalvoetbal toernooi en de sportmarkt om verenigingen een podium te geven of simpelweg om vrijwilligers of een hele vereniging in het zonnetje te zetten. Dit jaar hebben we tevens voor het eerst de groep 8 schoolsportdag georganiseerd.

Verenigingen verbinden en sport verbroedert, vandaar dat juist een sportvereniging bij uitstek de plek is waar we het belang van normen en waarden opnieuw leren kennen.