Teamleider: Suzan Kaynar

Zwemles in De Meerkamp

In De Meerkamp zijn er diverse soorten zwemlessen. Een ouder kan dus kiezen voor een zwemles die het best bij het kind past. Zwemlessen zijn voor kinderen vanaf 4 jaar. Er kan ook eerder begonnen worden aan zwemles. Tijdens de Baby- en Peuterles met ouder en kind worden kinderen op een zeer speelse manier al watervrij gemaakt.

DEELNEMERS

Eigenlijk begint in De Meerkamp de zwemles al als je 3 maanden oud bent. Bij de Baby- en Peuterlessen met ouder en kind worden kinderen watervrij gemaakt en aangeleerd naar de kant te krabbelen als ze in het water vallen. Dat wordt al vrij snel een reflex voor een kind.

In 2018 heeft De Meerkamp het lesrooster omgegooid en de zwemlessen één keer per week een uur gemaakt. Dat is wel zo overzichtelijk en nu hoeven ouders nog maar één keer per week naar het zwembad te komen.

De Meerkamp geeft lessen voor het A, B en C diploma, maar ook voor de drie zwemvaardigheidsdiploma’s. Bovendien is er in De Meerkamp zwemles voor 7 jaar en ouder, omdat we gemerkt hebben dat die kinderen zich niet erg thuis voelen “tussen de kleintjes”. Er zijn intensieflessen voor kinderen die baat hebben bij kleinere groepen, maar een ouder kan ook kiezen voor privé les voor het kind.

Natuurlijk hebben we ook zwemlessen voor volwassenen. Met het grote aantal expats in Amstelveen zien we dat daar veel vraag naar is. Er zijn ondanks de uitbreiding van deze lessen in 2018, nog steeds wachtlijsten.

Wat willen we met dit project?

DOELSTELLING

Onze doelstelling voor de zwemlessen is zoveel mogelijk mensen met plezier zwemveilig maken, ook als je misschien niet kan voldoen aan de eisen van het diploma of als je niet voldoende geld hebt om zwemles te kunnen betalen.

Voor kinderen die vanwege een lichamelijke beperking niet kunnen voldoen aan de eisen van een zwemdiploma, hebben we aangepaste certificaten, waarop we aangeven wat een kind wél kan. Deze kinderen zwemmen zo veel mogelijk in de reguliere zwemlessen mee en zwemmen samen met alle andere kinderen af. Zo wordt niemand buitengesloten.

We werken nauw samen met het Jeugdfonds Sport & Cultuur en het Amstelveenloket om ervoor te zorgen dat kinderen met ouders die zwemlessen niet zelf kunnen betalen, toch zwemlessen kunnen volgen.