Vitaal Amstelveen

Vitaal Amstelveen is gericht op de ouderen. Natuurlijk is het voor deze doelgroep, net als bij de andere doelgroepen, belangrijk dat ze voldoende bewegen om fit, vitaal, actief en gezond te blijven. Maar voor deze doelgroep zijn de sociale contacten tijdens het bewegen ook heel belangrijk. De helft van de ouderen in Nederland voelt zich eenzaam en geeft aan weinig tot geen sociale contacten te hebben. Veel van onze beweegactiviteiten worden afgesloten met een gezamenlijk kopje koffie en thee waardoor we de doelgroep ruimte geven om meer sociale contacten op te doen. Sociaal contact staat centraal tijdens onze activiteiten!

DEELNEMERS

Er hebben ruim 3.000 ouderen deelgenomen aan onze beweegactiviteiten, deze deelnemers hebben voor ruim 25.000 beweegmomenten gezorgd. Dit betekent dat deze doelgroep gemiddeld meer dan 8 keer per deelnemer heeft deelgenomen aan onze activiteiten.

DOELSTELLING

Ouderen fit, vitaal, actief en gezond krijgen door het aanbieden van laagdrempelige beweegactiviteiten waarbij het sociale aspect centraal staat.

MAATSCHAPPELIJKE OPBRENGSTEN

De mensen worden in hun kracht gezet. Door de activiteiten leren de deelnemers de Amstelveense parken en natuur kennen. Er ontstaan vriendschappen doordat nationale en internationale culturen deelnemen aan de activiteiten en de deelnemers zorgen voor continuïteit.

PARTNERS

Participe Amstelland
Fysiotherapiepraktijk Dekker
Huis aan de Poel
Belmonte
Zonnehuisgroep, Zonnehuis Westwijk, De Luwte
Brentano
Cisca van der Straaten
Wijkcoaches
GGD Amsterdam
Fietsmaatjes Amstelveen
Myra
Weber Sport
Gemeente Amstelveen
Ons Tweede Thuis
B-Well
Huisartsen en fysiotherapeuten
POH somatiek Enna Pauw

Buurtsportcoach: Saskia van der Meer

HET PLEZIER VAN SAMEN BEWEGEN

Als beweegcoach ken ik natuurlijk alle redenen waarom (meer) bewegen en sport zo goed voor je is. Bewegen vind ik vanzelfsprekend en zelf kan ik niet zonder. Bij veel volwassenen en ouderen ontbreekt de kennis en kunnen wij als buurtsportcoaches veel betekenen, door te laten zien dat het niet zo moeilijk is en vooral dat het leuk en gezellig is. We willen vooral de kwetsbare, inactieve Amstelveners in beweging krijgen.

Ik ben elke keer weer verbaasd dat je als sportbuurtcoach met een laagdrempelige activiteit als wandelen zoveel bereikt. Of het nu een groep moeders van een basisschool is, die wil wandelen of wil leren fietsen of ouderen die via de huisarts doorverwezen worden.

In Bankras spreek ik bijvoorbeeld iedere week af met twee wandelgroepen: De ene groep is net ‘zwaan kleeft aan’ , viavia sluiten steeds meer mensen aan. Zij stappen lekker door , kletsen ondertussen heel wat af, drinken koffie na afloop. Binnenkort zijn zij klaar om op eigen kracht verder te gaan. De andere groep (‘rustig aan’) vindt het fijn als ik het rondje bedenk, oefeningen doe. Het is een klein groepje, maar ik ben trots op hen, ook zij ervaren het plezier en krijgen meer zelfvertrouwen. We hebben inmiddels een vertrouwensband, en delen veel met elkaar. Gewoon een blokje om, gewoon een gesprekje, gewoon oefeningen, gewoon gezellig: Het zet me weer met beide benen op de grond, voor een aantal Amstelveners is dat niet gewoon, maar buitengewoon!

Ik ben blij dat ik met mijn kennis en ervaring hieraan kan bijdragen.

Sportbuurtcoach: Mieke Regelink

BEWEGEN IS MIJN PASSIE

Bewegen met plezier, creatief denken en verbinden, dat is mijn passie. Ik ben echt een groepsmens en dat merk je aan de (wandel)groepen die ik begeleid. Hoewel de wandelingen op instuifbasis zijn, melden deelnemers zich altijd bij mij af, zo groot is het groepsgevoel. De 11 parken wandeltochten zijn voor mij de kers op de taart. Het is een groot succes. We wandelen twee keer per week en 11 keer in totaal. We wandelen door wijken, parken en bos om de omgeving beter te leren kennen. Er wordt in het voorjaar en in het najaar gewandeld. Dat er begeleiding aanwezig is, wordt zeer gewaardeerd door de senioren. Het geeft hen een veilig en warm gevoel. De groepen zijn inmiddels zo groot geworden dat ik vaak een collega buurtsportcoach mee moet nemen tijdens de wandelingen.

Van niets naar iets. Senioren inspireren, die denken dat ze niet meer kunnen of hoeven te bewegen, dat geeft me power en een groot gevoel van voldoening. Het is daarbij van belang om goed naar senioren te luisteren, te weten wat ze bezig houdt en hierop in te spelen.

Ik geloof in de kracht van “elkaar”, bewegen verbindt.

Buurtsportcoach: Iris Meertens

SPORT ALS MIDDEL

Sport en bewegen is goed voor lichaam en geest, maar is ook een middel. Een middel om ook iets anders dan fysieke gezondheid te bereiken.

Als buurtsportcoach vind ik het erg leuk om direct in contact te zijn met de doelgroep. Sport en bewegen brengt mensen samen. Vaak komen mensen mee doen met onze activiteiten omdat ze meer willen bewegen, maar achteraf hebben ze ook nog eens nieuwe mensen leren kennen. Je bouwt een band op met de deelnemers en zij gaan je vertrouwen. Ze nemen daardoor eerder advies van je aan. Door het bewegen krijgen ze ook zichtbaar meer zelfvertrouwen. Ze durven zelf initiatief te tonen en starten eigen groepjes. Hier krijg ik weer energie van!

Het blijft lastig om de ‘echte’ inactieve mensen te bereiken, maar wij zien ook dat de huidige deelnemers steeds vaker hun buurmannen/vrouwen of vrienden/vriendinnen mee nemen. Op deze manier hopen wij steeds beter de inactieve te bereiken.